Blogg listad på Bloggtoppen.se

Barnboksförfattaren Anders Jacobsson

Den i Expressen så starkt kritiserade barnboksförfattaren Anders Jacobsson replikerar på Expressens kulturjournalist Gunilla Brodrejs uttalanden gentemot Anders ironiserande över de sk ensamkommande flyktingbarnen.

Expressen utav någon anledning valt att låta hans replik vara mkt svår att finna så publicerar jag hela hans replik nedan:


Gunilla Brodrejs hatartiklar i Expressen om mig (23/4) samt om mig och Sören Olsson (24/4), där det fastslås att jag är främlingsfientlig och på gränsen till rasistisk, är inte bara ohederliga och falska utan dessutom olagliga. Bakgrunden är att jag på min blogg Anders Dagbok (på Alltombarn.se) ironiserade över uttrycket ensamkommande flyktingbarn och ställde uttrycket i relation till några bilder av de ensamkommande barnen, av vilka flertalet inte associerar till barn utan snarare till äldre tonåringar och i vissa fall till unga vuxna.

Därutöver riktar Gunilla Brodrej allehanda personangrepp mot mig. Både i papperstidningen och på nätet. På Twitter skriver hon om ”den främlingsfientlige barnboksförfattaren Anders Jacobsson”. På sin facebooksida raljerar hon om rasisten, det vill säga jag. Hon parar ihop mig med Wagner – nazisternas favoritkompositör.


Hon har all rätt att vara arg på mig, mitt inlägg och min humor.
Däremot har hon inga rättigheter att stämpla mig som främlingsfientlig och rasistisk.
Mitt ironiserande över begreppet ensamkommande flyktingbarn är inte främlingsfientligt. Inte ens om jag skulle tycka och tro att vissa av de anländande är över 17 år.
Inte ens om jag skulle vara kritisk till invandring gör det mig till främlingsfientlig.
Man måste kunna debattera fritt i vårt land kring sådant som folk anser behöver diskuteras, förbättras och förändras.


Var står jag då i invandringsfrågan?
Som jag skrev på Newsmill:
”Jag tycker att alla som söker sig hit och som har giltiga skäl ska få stanna, integrera sig, arbeta och skapa ett fint, fritt och demokratiskt Sverige tillsammans med oss andra svenskar oavsett etnisk och kulturell bakgrund eller eventuell religiös tillhörighet.
Och jag tycker väl som de flesta att fuskar man sig in i landet diskvalificerar man sig för vidare vistelse här.”


Att jag över huvud taget måste förklara att jag inte är rasist efter en ironisk satir över uttrycket ”ensamkommande flyktingbarn”, säger en hel del om debattklimatet i vårt älskade land.

ANDERS JACOBSSON
Författare



Kommentarer
Postat av: Janne

Och han har så rätt!!

2010-04-30 @ 22:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0