Blogg listad på Bloggtoppen.se

Godhetens apostlar - OBS Uppdaterad nedan

Ibland får man så sköna kommentarer att de är värda att göra ett eget litet blogginlägg om.

Jag skrev följande på en blogg då det förnekades att Sverige tog emot många asylsökande

Hur hade det sett ut ifall alla länder tagit emot lika många asylsökande, i förhållande till invånarantal, som Sverige.

Frankrike skulle då ha tagit emot 580 128 sylsökande istället för 106 770.
Storbritannien: 553 380 istället för 89 460
Tyskland: 750 228 istället för 68 900
Finland: 48 531 istället för 11 360
Italien: 565 868 istället för 61 970
Nederländerna: 150 878 istället för 35 410
Danmark: 49 788 istället för 7 960
Polen: 350 716 istället för 25 000
Belgien: 94 623 istället för 40 560
Irland: 37 414 istället för 10 550
Österrike: 74 660 istället för 40 590
Grekland: 102 499 istället för 60 920
Spanien: 368 289 istället för 15 180
Portugal: 96 905 istället för 520

Sammanlagt skulle dessa länder ha tagit emot 3,908 817 asylsökande istället för 660 060 under de tre senaste åren.

Hur hade det påverkat de länderna?

Det dröjde inte länge förräns jag fick svar på tal:

Emma:

-"det hade val varit skitbra! tank en varld dar manniskor hjalper varandra! de som har mycket delar med sig, men raddar folk fran svalt och forfoljelse. den lista du precis presenterade hade ju varit fantastisk om den genomfordes i verkligheten. och alla problem som ni sager uppstar, kan det itne vara sa att om folk slutar fortrycka och diskriminera folk, enbart for att de rakar befinna sig pa en annan sida av en liten linje som nagon politiker en gang fatt for sig att rita ner, sa kanske vi hade kunnat leva ihop i fred allihopa. vilken fin tanke, och en absolut mojlig verklighet. slapp hatet! vi ar alla manniskor! om alla inkluderas sa kan alla hjalpa till!"




Jag kan inte säga att denna uppfattning är särskilt ovanlig utan den är ganska talande för hur en del (oftast vänstervurmande) ser på gemenskapen inom en nation. Just denna avgränsade gemenskap är fel, emellertid tror jag att de har andra gränser/linjer/gemenskaper som kan gälla?

Jag funderade också på att skriva till henne och fråga hur vi ska kunna styra våra skattepengar utan en avgränsning för hur många personer som våra resurser ska räcka till och om all avgränsning är fel enligt henne..


Mitt svar:

Är jag hatisk? Mot vem? Kanske menar du att jag tycker politikerna gör Sverige fruktansvärt orätt då de tillåter denna rovdrift på våra upparbetande resurser, men hat känner jag inte mot politikerna. Förakt kan jag sträcka mig till att erkänna.

Till de som anländer till Sverige och vill lura sig in så har jag förståelse för att de gör det, det är fullt mänskligt att söka sig en bättre vardag. Till de som utnyttjar våra system genom att slänga pass och resedokument enligt smugglarnas inrådan och sedan bedriver terrorism och ockulta seder på Svensk mark får vackert lämna. Gärna i eftermiddag.

Din godhetsprofil skulle vara kul att testa.. "enbart for att de rakar befinna sig pa en annan sida av en liten linje som nagon politiker en gang fatt for sig att rita ner"

Ser du likadant på ditt eget hus, din egen familj osv..Är det också en patetisk linje/gräns som du har hittat på. Känner du ärligt talat inte mer för dina närmaste än för tex mig?
Vill du dela med dig av ditt konto till mig..

Kan jag skicka mitt kontonr. till Dig?
Du verkar ju inte tycka det är viktigt att pengarna används till de som så behöver, så jag behöver väl inte uppge vem jag är och varför jag behöver dina pengar?

Jag kan väl få vara papperslös på din bekostnad?

Snälla?

mvh Ceasar


Ps. Jag väntar fortfarande på svar per mail eller via bloggen. Tror Ni att jag har chans på ett stående bidrag av henne? Ds

Igår fick jag svar (1 juni) av Emma som skriver:


Emma:

"ceasar. sjalvklart kanner jag mer for min familj och mina vanner, for till dessa har jag ett skapat ett band. det ar omojligt att undvika. men jag forstar inte vad det har med saken att gora. absolut. skulle du drabbas av forfoljelse, tortyr och inte kanna dig trygg i ditt hem sa hjalper jag dig mer an garna. dock ar det ju troligare att du skulle behova fly till ett annat land och forhoppningsvis tar andra lander efter sveriges exempel och slapper in fler manniskor sa kanske det ar nagot land som beharmar sig over dig.

sen maste du hitta tack over huvudet (lite svart for dig da du flytt och lagt dina sista besparingar pa flykten) tank vad trevligt om nagon hjalper dig med det da. och sen maste du lara dig spraket som ar helt annorlunda fran ditt eget. mojligtvis rehabilitera dig lite fran de massaker du bevittnat.

sjalvklart kommer du kosta samhallet pengar. men om samhallet ar smart sa integrerar de dig sa att du kan borja jobba (vilket jag ar helt overtygad om att du vill om du ar valkommen). och tadaa. pengar rular in. och helt arligt sa skiter jag fullstandigt om jag far tillbaka varenda skatteore. vi lagger pengar pa sa mycket mer korkade saker an att radda manniskors liv. (och kom inte med nagon "alla manniskor har inte varit i krig, visa bara luras", vem fan skulle luras om de har ett stralande liv i sitt hemland? vem fan skulle vilja komma till kalla sverige, rycka upp sina rotter och borja om pa nytt om de inte har ett behov av det?)



och jag maste saga att jag skrams av den omanskligheten som manga har visar. varfor alla ar sa forbannat fokuserade pa vinst? pa ekonomisk vinst? vad sags om kulturell vinst? (den fantastiska falaffel-kultur som vaxt fram i malmo, som en en javel hade klarat sig utan er en lordagsnatt.) human vinst? (har jobbat pa en skola dit nyanlanda barn gar for att lara sig svenska. det finns barn som sett sina foraldrar mordas och valdtas. tank vad bra att vi tar hand om dem.) jag hade kunnat halla pa i evigheter om det inte var for det att jag har ett mote strax.

poangen ar i alla fall att; kann lite karlek for era medmanniskor, ni kan behova deras hjalp en dag. (och det dar skulle inte lata sa patetiskt kristet som det gjorde, men vafan, ni fattar vad jag menar.) dessutom ar det helt otroligt att ni bara raknar med de nyanlanda. sjalvklart att de itne kan gora nagot utan pengar, utan spraket, utan grund i samhallet. ni far val for fan rakna det pa samma satt som en investering. sen forsta insattningen.

hade samhallet bara varit battre pa att valkomna och integrera sa hade det inte varit nagot problem.

problemet ligger i integreringen, inte i immigreringen.

“My country is the world, and my religion is to do good.” -Thomas Paine. Vax upp och sluta vara sa sjalviska.

och Ceasar, om den dagen kommer da sverige blir invarderat och jag bor i ett annat land sa ar du mer an valkommen. jag ser ingen anledning att inte hjalpa."


Mitt svar:


Hej Emma och tack för ditt engagemang,

Flåt om jag styckar upp ditt svar litegrann:

"ceasar. sjalvklart kanner jag mer for min familj och mina vanner, for till dessa har jag ett skapat ett band. det ar omojligt att undvika. men jag forstar inte vad det har med saken att gora"

Min syn på ett samhälle bör vara av samma karaktär som för en familj, jag känner mer för Sverige och de som bor här och jag känner än mer för mina vänner och jag känner som mest för min egen familj vilket nog de flesta ställer upp på (undantag knäppskallar och fanatiskt religiösa).

Nationen är en mycket tydlig gräns för ett gemensamt samhälle. Utan att gå in på alla områden som kan sägas utgöra vårt samhälle, skulle man kunna säga som bas har vi vårt språk, vår historia, vår kultur och denna gemenskap värnar vi på olika sätt.

Ett av de tydligaste sätten som vi stöttar vårt gemensamma samhälle Sverige är genom vår skatt, genom denna visar vi solidaritet och omtanke om de våra, med samma självklara avgränsning som en familjeekonomi i första värnar familjen så värnar vi med skatten de våra inom vår nation.

Du skrev:

"vad sags om kulturell vinst? (den fantastiska falaffel-kultur som vaxt fram i malmo, som en en javel hade klarat sig utan er en lordagsnatt.) human vinst?"

Jag tror nog att en och annan god matbit kan slinka in i Sverige, men att tänka på kulinariska begivenheter känns på något sätt futtigt i jämförelse med ett sönderfallande samhälles och dess mångkulturella kaos.

Du skriver:

"vi lagger pengar pa sa mycket mer korkade saker an att radda manniskors liv. (och kom inte med nagon "alla manniskor har inte varit i krig, visa bara luras", vem fan skulle luras om de har ett stralande liv i sitt hemland? vem fan skulle vilja komma till kalla sverige, rycka upp sina rotter och borja om pa nytt om de inte har ett behov av det?)"


Du verkar vara en fin människa och är mycket godtrogen men vi kan inte värna vår gemenskap i Sverige med sådan naivitet.

Istället för att upplysa dig med fakta så ska jag ge dig ett gott råd, ärligt menat. Jag tror baserat på vad du skriver att du är ung och jag ber dig att vara lite mer skeptisk här i livet. Alla människor är inte goda, alla vill dig inte väl.

Du skrev:

"och Ceasar, om den dagen kommer da sverige blir invarderat och jag bor i ett annat land sa ar du mer an valkommen. jag ser ingen anledning att inte hjalpa."



Den dagen är här för länge sedan, vi har tom betalt för att få genomföra invaderingen.. Det finns trots en uppsjö av tecken i skyn och mängder av facit fortfarande folk som försvarar den och tom vill skynda på invaderingen.

mvh Ceasar

Kommentarer
Postat av: Varg i Veum

Jag hade en liknande diskussion på min blogg, men tyvärr så kom jag inte mycket längre när jag försökte utröna exakt vad hon menade med att det inte finns några gränser och allt tillhör alla.



http://vargiveum.wordpress.com/2010/05/18/meningslost-med-demokrati/#comment-224

2010-06-01 @ 18:42:23
URL: http://vargiveum.wordpress.com
Postat av: bombardina

En sak gör mig obekväm - denna s.k. Sara har tydligen inte tillgång till svenskt tangentbord, så var befinner sig lilla tösen och vem är hon egentligen?

2010-06-03 @ 06:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0